Tuesday, August 10, 2010

1. Apa itu ESQ


Posting ini dibuat setelah aku attend kursus ESQ 165 Basic pada 30 Julai - 1 August 2010 bagi menyiasat sendiri ESQ dan mendapatkan manfaat darinya, jika benar ESQ memberi manfaat.

ESQ ialah satu program motivasi human resource (HR) (terjemahan: sumber manusia / pengurusan). ESQ bukan program ceramah agama semata-mata, bukan kelas belajar aqidah Islam, fiqh, sejarah Islam dsbnya. ESQ juga bukan program khusus motivasi menjurus Islam seperti yang ada sebelum ini.

ESQ ialah program membina sumber manusia melalui pendekatan agama Islam. Maksudnya asas kursus ini ialah memberi motivasi bagi meningkatkan daya kerja, kekuatan & sahsiah di dalam pekerjaan. Program motivasi HR dah banyak ada seperti 7 Habits for Highly Successful People by Steven Covey (aku dah attend tahun 2007), Biro Tata Negara (BTN), Team Building dll. TETAPI ESQ telah dirangka modul-modulnya yang dibuat secara profesional supaya selari dengan kehendak Islam. Amat sukar mencari program kursus motivasi HR yang berlandaskan Islam. Yang tidak Islamik daripada timur dan barat memang berlungguk-lungguk.

ESQ bermaksud emotional & spiritual quotient. Ertinya kecerdasan emosi & rohani. ESQ mempunyai 4 levels & beberapa cabang seperti ESQ Kids, ESQ Parenting etc. Kursus yang aku attend ialah ESQ 165 Basic (1st level). Untuk level yang seterusnya kene attend kursus tersebut secara berasingan.

Asalnya (few years ago) memang modul ESQ banyak bermasalah dan dipertikai kerana perintisnya Dr Ary Ginanjar Agustian bukanlah daripada golongan agamawan. Seperti hendakkan Islam tetapi asas tidak kukuh. Wbmnpun, dari masa ke masa modulnya diperbaiki, diperbetul & diperkemas agar selari dengan Islam. Di Malaysia, ESQ melantik panel Syari’ah sendiri apabila siasatan JAKIM ke atas ESQ mendapati banyak keraguan yang boleh menyebabkan aqidah yang terseleweng. Namun melalui makluman Datuk Paduka Hasbullah iaitu salah seorang panel Syari’ah ESQ dan bekas mufti Kedah, setelah panel Syari’ah ditubuhkan, Pejabat Mufti WP (bukan JAKIM) enggan berbincang dengan panel Syari’ah ESQ dan lantas memfatwakan ESQ sesat berdasarkan kepada laporan yang dilakukan oleh JAKIM sebelum itu. Wallahu’alam.

No comments:

Post a Comment