Friday, February 6, 2009

Ikhlas sahaja tak cukup!

"Aku buat ni ikhlas...."
"Ala... asalkan aku ikhlas... kan dah cukup"

Ini antara 'hujah' biasa yang kita dengar untuk menjustifikasikan hampir setiap perkara yang kita buat. Adakah ikhlas sahaja sudah memadai terutamanya berkaitan agama? TIDAK! Islam adalah agama yang berdasarkan dalil dan hujah. Setiap ibadah khusus dan perkara aqidah perlu bersandar kepada dalil(bukti/sumber) yang sahih dan hasan untuk kita berpegang kepadanya.

Mari kita lihat 2 contoh di bawah:

1) "Aku nak buat ibadah lebih, jadi aku buat solat Subuh 3 rakaat. Aku buat ikhlas kerana Allah!" Malang sekali, di sini kita dapat lihat kesalahan besar dalam pemahaman Islam. Walaupun secara matematiknya 3 itu lebih baik daripada 2, tetapi Islam bukan agama yang boleh direka sesuka hati oleh sesiapa. Dalam contoh ini, Allah menetapkan Subuh 2 rakaat. Maka itulah yang kita patuh. Sama halnya dalam perkara-perkara lain. Jika tidak terdapat dalil yang membolehkan kita beramal dalam sesuatu perkara, jangan kita memandai untuk mereka-rekanya. Ini terutamanya dalam skop ibadah, tidak boleh dianggap baik sesuatu perkara melainkan terdapat dalil yang menyokongnya. Ikhlas sahaja tanpa dalil tidak cukup!

2) Kalau nak ikutkan ikhlas, banyak sami dan paderi ikhlas dalam ibadah cara mereka. Tapi langsung tertolak dan sesat ibadah mereka kerana tidak menepati kehendak Allah. Allah telahpun menetapkan cara untuk beribadah kepada-Nya melalui al-Qur'an dan sunnah, maka patuhlah kepada perintah Allah. Jangan melampau dalam beribadah dan beraqidah yang melangkaui tunjuk ajar Rasulullah. Alasan semata-mata ikhlas dalam ibadah adalah tidak mencukupi!


Kesimpulannya, jangan mudah menjustifikasi dan mengadili sesuatu urusan agama itu tanpa berlapikkan dalil yang sah. Ikhlas sahaja tidak memadai. Contohnya berselawat kepada Nabi Muhammad SAW adalah amalan yang amat baik. Tetapi apabila terlalu memuji dan mengagungkan Nabi tanpa petunjuk al-Qur'an dan sunnah, maka kita akan dapati kesalahan-kesalahan kritikal dalam beribadah. Maka rajinlah bertanya kepada yang betul-betul arif dalam sesuatu bidang. Kalau nak bedah apendiks, pergilah berjumpa dengan doktor bedah, bukannya dengan doktor gigi. Walhal kedua-duanya bergelar doktor. Setiap orang mempunyai kepakaran dan pengkhususan masing-masing. Sama juga dengan perkara agama. Jangan pukul rata semua ustaz itu arif dalam segenap ilmu agama. Malah yang betul-betul cekap dan memahami ilmu agama itu tidaklah ramai.....

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment